Jídelníček v pojmech

14. ledna 2010 v 12:52 |  Hubnutí
Jídelníček v pojmech a číslech - bílkoviny, sacharidy, tuky
Podle oficiálních doporučení by ve vyváženém jídelníčku zdravého člověka s normální hmotností měly tvořit sacharidy 55 až 60 %, 25 až 30 % tuky a 10 až 20 % bílkoviny (co takhle zkusit sóju?).

Jídelníček v pojmech a číslech - kalorie
Norma pro dospělého člověka je 1800 až 2000 kcal denně. Tato hodnota však závisí na tom, zda sportujete, vykonáváte těžkou fyzickou práci apod. Pak je nutné obohatit jídelníček o kalorie.
Spalujte kalorie sportem!
Pokud budete mít nedostatek energie, dojde ke zpomalení metabolismu, budete unavení a nesoustředění.

Jídelníček v pojmech a číslech - obilniny

Celozrnné obilniny jsou zdrojem energie, komplexních polysacharidů, bílkovin, B vitaminů, minerálů a stopových prvků. Dopřejte si jáhly, pohanku, oves, celozrnné těstoviny a chléb.
Vybírejte z racio potravin...

Jídelníček v pojmech a číslech - ovoce a zelenina

Během dne bychom měli konzumovat ovoce a zeleninu
alespoň ve forměovocných a zeleninových šťáv (pětkrát denně). Ideální je syrová, neupravovaná zelenina.

Jídelníček v pojmech a číslech - ryby

Ryby by se měly konzumovat dvakrát až třikrát týdně. Nejvíce omega-3 mastných kyselin prospěšných srdci
je v lososu, tuňáku a v pstruhu.

Jídelníček v pojmech a číslech - vápník

Vápník byste měli získat denně ve třech porcích, a to např. v jogurtu, brokolici, špenátu, netučném mléku.

Jídelníček v pojmech a číslech - vláknina

Doporučená denní dávka je 30 g denně. Vláknina nemá žádnou výživnou hodnotu. Vláknina prochází střevem nezměněna, není trávena ani vstřebávána.Vlákninu obsahuje ovoce, zelenina, luštěniny, ořechy, obilniny, zrna.Rozpustná vláknina se skládá z rostlinných buněk, které mají schopnost ve vodě bobtnat a tím zvětšovat svůj objem. Rozpustná vláknina přibírá nadbytečnou vodu ve střevech, zvětšuje objem stolice a změkčuje ji. Vyprazdňování je častější a pravidelnější. Váže cholesterol a tím snižuje jeho
hladinu v krvi. Nerozpustná vláknina sice vodu váže, ale nebobtná (jedná se o obilniny, zrna). Nerozpustná vláknina podporuje střevní funkci, váže rakovinotvorné látky, toxiny a
cholesterol
a usnadňuje jejich vylučování z těla.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
heart