Tahák do vegetariánské restaurace

14. ledna 2010 v 12:41 |  Vegetariánství
yptávat se obsluhy na každou položku z jídelního lístku může být poměrně zdlouhavé. Vyrazme tedy pro příště do restaurace pro vegetariány s tímto malým tahákem.

Produkty zdravé výživy

Seitan

Jednoduše jej lze nazvat jako pšeničné maso. Jedná se totiž o náhražku
masa vyrobenou z pšeničného lepku, nelze jej tedy konzumovat při bezlepkové dietě. Aby vznikl seitan, musí se lepek ochutit. K tomu slouží sójová omáčka, zelenina, koření a mořské řasy. V jídelníčku se s ním můžete setkat například v kombinaci se zelím a knedlíky, kde nahrazuje vepřové.

Tofu

Tato sójová specialita je vyráběna ze sójového mléka. Díky nulovému obsahu cholesterolu je vhodným doplňkem diet. Vysoký obsah bílkovin nahradí živočišné proteiny. Sám o sobě je však tento "sýr" bez chuti, proto je nutné jej zkombinovat s vhodnými surovinami. Tofu se hodí například do salátů, rizota a při vhodném okořenění dokáže zastoupit i masnou část pokrmu.

Robi

Směs pšeničných a rýžových bílkovin, červené řepy, obilných klíčků a soli, to je náhražka masa zvaná robi. Má řadu předností, je dietní, ale především se vizuálně i chuťově přibližuje skutečnému masu. Robi lze použít například do číny nebo plněných knedlíků.

Šmakoun

Další lahůdkou, na kterou se masožravci dívají skrze prsty, je specialita z vaječných bílků zvaná šmakoun. Šmakouna lze přimíchat do salátů, obalit jako řízek nebo ogrilovat. Jako u všech ostatních náhražek masa platí, že hlavní je pohrát si s kořením a docílit tak lahodné chuti.

Tempeh

Je považován za vůbec nejkvalitnější náhradu masa pro svůj komplexní obsah aminokyselin. Vyrábí se rovněž ze sóji, navíc obohacené o bakteriální kulturu, která vytváří v "sýru" bílou plíseň. Díky ní je tempeh plný vitamínu B12. Tempeh obohatí těstovinová jídla a může se také udit či smažit. Ve studené kuchyni se s ním nesetkáme.

Tahini

Znáte-li burákové máslo, pak tahini vypadá velmi podobně. Jedná se o pastu z drcených sezamových semínek. Ochucena bývá česnekem či citronovou šťávou. Je vynikající namazaná na pečivo, ale i k přípravě dresinků a dipů. Je jednou z hlavních součástí cizrnového pokrmu zvaného hummus. Bývá považována za náhražku másla.

Johsen shoyu

Pouze přírodní fermentací vzniká delikátní japonská sójová omáčka.

Wakame

Polévka s řasami wakame se tradičně v Japonsku podává ženám po porodu. Pomůže ovšem pročistit krev i všem ostatním. Odpůrcům ryb řasy dodají jód, zinek a hořčík. Kromě polévek se řasy přidávají také k nudlím.

Umeboshi

Bývají nazývány japonskými švestičkami. Plody jsou nejprve sušeny a poté podstupují několikaletý proces fermentace v dřevěných kádích. Ve zdravé výživě je používán tak zvaný umeocet, který se kvalitou a šíří použití vyrovná vinnému či jablečnému octu.

Miso

Jedná se o tradiční směs slaného japonského koření. Vzniká fermentací sójových bobů,rýže a pšeničné mouky. Jeho chuť vynikne zejména v omáčkách, marinádách a polévkách.

Pickles

Objednáme-li si pickles, pak před námi přistane miska s kvašenou zeleninou, může to být směs zelí, cibule, mrkve a kedlubny. Ta se nakládá do speciálního koření a soli a po mléčném kvašení vznikne doslova koktejl vitamínů. Ten podpoří naši imunitu a trávení.
Tímto naše krátká exkurze do tajů zdravé výživy téměř končí, máte však možnost v něm pokračovat. Pokud máte pocit, že je třeba něco doplnit, budeme se těšit na vaše příspěvky v diskuzi.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Elissh Elissh | Web | 16. srpna 2010 v 12:37 | Reagovat

heled, kde ty třeba sháníš tempeh.. já ho nenašla v Couintry Lifu vubec teda a robi meli 2 krabičky 8-O

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
heart