Tofu

14. ledna 2010 v 11:09 |  Vegetariánství
Sójový sýr nemá nijak výraznou chuť, tedy před úpravou, naložením a přidáním koření. Jsou dvě možnosti, buď si jej zamilujete nebo jej vyzkoušíte poprvé a naposled. V prvním případě tofu skvěle doplní váš jídelníček.
Tofu nejen pro vegetariány

Tofu málokdy bez příchuti

Natural tofu (základní sójový sýr) vzniká srážením "sójového mléka". Pak prochází dalším zpracováním a dochucováním, s těmito variantami se setkáváme nejčastěji v krámcích se zdravou výživou, bílé tofu občas najdeme i mezi mléčnými výrobky v supermarketech. Prodává se na váhu, balené tofu bývá vždy o jiné gramáži, zpravidla zakoupíme kousek tofu o váze cca 200g. Cena za kilogram se pohybuje okolo stopadesáti korun. V receptech se setkáme s nejrůznějšími úpravami, ale měli bychom vědět, které tofu se hodí k jaké přípravě, kdy je lepší jej zpracovat tepelně, kdy stačí tofu nakrájet a konzumovat.

Varianty sójového sýra tofu

Tofu natural

Bílý sójový sýr zcela bez příchuti. Natural tofu je doporučováno tepelně upravit. Protože snadno přejímá chuťové vlastnosti, lze jej naložit do marinád, směsi výrazného koření, nakrájené aromatické zeleniny a dochucovačů. Nebojíme se marinádu okořenit hodně pálivým kořením - mletým chilli, chilli omáčkou, tabascem. Natural tofu můžeme naložit také do rajčatového ostrého dipu, který jinak používáme k namáčení tortillových chipsů.Tofu solíme jen mírně, přisolí si každý až hotový pokrm na talíři.
Marináda by vždy měla obsahovat kvalitní olej. K dochucení se hodí kromě klasické sójové omáčky i omáčka ústřicová nebo worchestr. Tofu mnohdy ochucujeme i vývarem - vegetariáni zvolí zeleninový, masožravci si mohou dopřát masovou či rybí příchuť. Skvěle chutná čerstvý zázvor, právě prolisovaný česnek a lehce osmažená cibulka.
Tofu natural před marinováním nakrájíme na plátky asi 1cm hrubé, ponecháme v marinádě alespoň 3 hodiny, nejlépe však marinujeme přes noc. Naložené tofu umístíme do lednice. Připravené tofu můžeme přírodně na pánvi s trochou olivového oleje osmahnout a krátce podusit. Dobře chutná i s nakládanými houbami. Plátky lze obalit v trojobalu a osmažit jako řízek, můžeme je i zapékat spolu s dalšími surovinami. Bramborová kaše jako příloha, trocha nakrájené čerstvé zeleniny a máme víc než dobrý hlavní chod na stole. Navíc vyzkoušíme něco nového, když nesmažíme, tak i zdravého.

Bylinkové tofu

U tofu s bylinkami platí totéž jako u natural. Máme jen ušetřenou práci se složitým mícháním bylinek, pokud nám spojení chutí zrovna moc nejde. I u zakoupeného bylinkového tofu je prodejci doporučována tepelná úprava.

Marinované a uzené tofu

Marinované tofu je výraznější chuti, uzené tofu tmavší vyuzené barvy. Tyto druhy můžeme jen nakrájet a podávat. Jako "kousek masa" na krajíci chleba, přimíchané v salátu nebo jako nakrájené "tyčinky" jen tak přikusovat u televize. Tofu totiž nemá na 100g ani celých 100kcal, takže si sójový sýr můžeme dopřát klidně i na večeři.

Tofu s mořskou řasou

Podle mého názoru nejlepší nabízené tofu na našem trhu. Jak do obsahu výživných látek právě díky mořským řasám, tak chuťově. Není třeba tepelná úprava a dá se jíst samostatně. Výhodou je, že v této úpravě řasy nejdou "cítit".
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
heart