Další rady ke zdravému živ. stylu

3. února 2010 v 11:37
Zdravý životní styl, spojení v poslední době
skloňované .I když se mnohdy ze všech sil snažíte, abyste své návyky zcela změnili, vzdáváte se. Připravili jsme pro vás 10 základních bodů, jež by měly pomoci při osvojení nového životního trendu.

Tajemství zdraví - to je rovnováha
Rovnováha v organismu souvisí s denním příjmem doporučené energie. Ne nadarmo se říká, že energii získanou z našeho jídelníčku bychom měli spálit při pohybu. Navíc, pokud se rozhodnete zhubnout, měli byste dopředu počítat s aktivním cvičením. Lidé také často řeší, jak poznají, že mají hlad. Už malé děti vědí, že kručení v bříšku vyžaduje jídlo. Důležité je dodržovat určitý režim, kterým tělo navyknete na příjem potravin. Nenechávejte žaludek dlouho bez jídla. Organismus totiž potřebuje z nějakých zásob čerpat energii. Pokud vaše pracovní činnost vyžaduje více pohybu, určitě oceňujete jak menší svačinku, tak vydatný oběd. Jestliže máte sedavé zaměstnání, pak si hlad občas ani neuvědomíte. Odborníci doporučují jíst pětkrát denně přibližně po 4 hodinách.
Úplně stačí, když tělo nasytíte a nebude vám těžko. Zapomeňte na rady, které říkají, že po 17. hodině by se už jíst rozhodně nemělo. Snadno zpracovatelné potraviny zakázané nejsou. Pamatujte, že orgány v těle provádí svou činnost hlavně v noci a opět k tomu potřebují energii.
Tip: Zkuste si namátkově spočítat, kolik se ve vašem jídelníčku nachází energie, jednotlivých živin a cholesterolu.

Do jídelníčku patří hlavně "prospěšné" tuky
Tuky, tuky, tuky. Někdo je téměř nevyhledává, jiný si zase bez pořádné dávky másla, sádla či přepáleného oleje neumí představit den. Oboje je špatně. Tuky sice mají tvořit až 35 % přijaté energie za den, ale hovoří se pouze o těch dobrých, mezi které patří kvalitní rostlinné oleje a produkty z nich vyrobené jako napříkladmargaríny. Ty totiž obsahují méně nasycených a více nenasycených mastných kyselin. V živočišných tucích je tomu právě naopak. Zdravé srdce a správnou hladinu cholesterolu v krvi pomohou udržet pouze tuky rostlinného původu. Navíc si některé esenciální naše tělo neumí vyrobit, a proto je musíme získávat potravou.
Tip: Prospěšné rostlinné tuky se kromě rostlinných olejů a v produktech z nich nacházejí také v rybách, ořechách či semínkách.

Pozor na cholesterol
Už jsme si říkali, že zvýšená hladina cholesterolu v krvi poškozuje správnou funkci srdce.
Cholesterol je obsažen v nasycených mastných kyselinách tuků živočišného původu. Řešením je upřednostňovat konzumaci výrobků s rostlinnými tuky.
Tip:
Cholesterol pomůže snížit také margarín s rostlinnými steroly.

Zařaďte do jídelníčku potraviny bohaté na vlákninu
Další nepostradatelnou součástí našeho jídelníčku by měla tvořit vláknina. Pomáhá totiž snižovat cholesterol v krvi, podporuje trávení a samozřejmě příznivě ovlivňuje i průchodnost střev. Alespoň jednou za den jezte celozrnné potraviny jako chléb, rohlíky, bagetky apod, těstoviny či neloupanou rýži. Vláknina je obsažena také v luštěninách (hrách fazole, čočka) i ovoci a zelenině.
Tip na snídani:
Váš den může skvěle nastartovat dalamánek či jiné celozrnné pečivo namazané margarínem obložené šunkou či sýrem, k tomu přidejte trochu zeleniny nebo neslazeného müsli s jogurtem a ovocem a s úsměvem vyrazte vstříc povinnostem.

5krát denně se zakousněte do ovoce nebo zeleniny
Většina ovoce a zeleniny organismu prospívá díky nízkému obsahu energie, velkému množství vitaminů, minerálních látek a vlákniny. Proto je mějte na talíři minimálně 5x za den. Až jednu polovinu však lze nahradit čerstvým ovocem popřípadě zeleninou i 100% ovocnými / zeleninovými džusy.
Tip: Prospěšné látky se nachází i v lehce tepelně upravené zelenině.

Sůl je sice nad zlato, ale používejte ji jen s mírou
Sůl je sice pro lidský organismus nepostradatelná, ale ani tak by se to s jejím používáním nemělo výrazně přehánět. Víte, jaké je doporučené denní množství na jednu osobu? Podle lékařských výzkumů můžete během 24 hodin sníst 5 g soli, což je právě tolik mini zrníček, která se vejdou do kávové lžičky.Když se ale zamyslíte nad tím, kde všude na nás sůl číhá (z uzenin či dalších kořeněných potravin), zjistíte, že jí je v naší blízkosti víc než dost.
Tip: Část soli zkuste nahradit například čerstvými bylinkami. Uvidíte, jak vám bude obyčejné jídloneobyčejně chutnat.

Do správného jídelníčku patří také dostatek tekutin
"Denně musím vypít nejméně dva litry vody." Každý člověk mátoto "heslo" vštípené hluboko do paměti, ale často stává, že se na jeho dodržování zkrátka zapomíná. Kromě množství je důležitá i kvalita přijímaných tekutin. Člověk by se měl držet hlavně vod pramenitých, minerálních nebo stolních, bez obsahu cukru, sladidel a bublinek. Dále jsou vhodné čaje ovocné, bylinné, černé i zelené a v neposlední řadě se můžeme osvěžit 100 % ovocnými či zeleninovými džusy. Ty je možné podle potřeby zředit.
Tip: Dáte si čas od času skleničku alkoholu? Pak vězte, že ženám po víně a mužům po pivu ubírá 5 % doporučeného denníhoenergetického příjmu.
Kolik energie vydáte
Pravidelný avšak nenáročný pohyb pomáhá nejen k životní pohodě, ale k rovnováze mezi příjmem a výdejem energie.Dále významně zlepšuje krevní oběh, normalizuje krevní tlak a posiluje svaly. To se týká i nejdůležitějšího svalu srdečního.Pohyb navíc přispívá k větší odolnosti organismu proti nejrůznějším útočícím nemocem.
Tip: Hýbejte se alespoň 30 minut denně. Nemusíte zrovna zvedat těžké činky a mučit se v posilovně. I obyčejná chůze nebo nenáročná jízda na kole udělají vašemu srdci mimořádně dobře. Zkuste vystoupit o zastávku dřív nebo místo výtahu použít raději panelákové schody. Lidské zdraví si totiž dobře zapamatuje i každý malý krok.

Moment, relaxuji
Uspěchaný životní styl v poslední době nedovoluje odpočívat či jinak relaxovat. Najděte si alespoň 2krát do týdne čas pouze na sebe. Recept na dlouhověkost totiž tkví i v psychické spokojenosti. Naučte se zvládat nervové vypětí, postupně odstraňujte stres a přitom nezapomínejte na dostatečný spánek a odpočinek.Je to sice těžké, ale při troše snahy reálné.
Tip: Vstaňte ráno o chvilku dříve a nastartujte se do nového dne například cvičením, vydatnou snídaní a úsměvem na tváři.

Už ani cigaretu
Kouřící neřest, které se "závisláci" jen velmi těžko vzdávají. Stovky laboratorních testů však prokázaly, že srdečně-cévní systém ohrožuje každá zapálená cigareta. Jediným řešením, jak si nezkracovat život,
je přestat kouřit.
Tip:
Nečekejte se svojí poslední cigaretou až do nového roku. Každý den se přeci najde dobrá příležitost začít se změnami.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
heart