Zásady kombinování potravin

3. února 2010 v 11:35
Když chcete hubnout, je nutné jíst správné potraviny ve správnou dobu.Kromě toho je třeba vědět, jak kombinovat určité druhy potravin, aby nedocházelo nejen k tloustnutí, ale ani k nejrůznějším onemocněním.
Protože konzumace pokrmů, které se k sobě nehodí, může k onemocněním vašeho těla vést. Jak se tomu vyvarovat?

Jak to u nás je?
Lidské tělo se skládá z pětapadesáti procent vody, dvaceti procent bílkovin, patnácti procent tuků, pěti procent minerálních látek, dvou procent sacharidů a zlomku procenta vitaminů. A pro správné fungování organismu je nejdůležitější se stravovat tak, aby byly tyto poměry zachované.Nedostatek nebo nadbytek jedné nebo více složek vede k poruchám a onemocněním organismu i těla.

Největší chyba
Největší chybou je jíst současně bílkoviny (maso, vejce, ryby, ořechy), škroby (obilná zrna, luštěniny, brambory, burské ořechy), sacharidy i tuky. Každá tato složka vyžaduje jiné trávicí šťávy. Tím pádem, tráví-li vaše tělo všechno najednou, jsou nároky na trávicí soustavu více než velké. Nejhorší kombinací jsou škroby s bílkovinami a tuky s ovocem. Stejně tak nevhodné je nedělat dostatečné přestávky (dvě až tři hodiny) mezi jídlem. Napůl strávené potraviny se potom mísí s nově přijatými, trávení je pro organismus těžší a nastávají tak situace pro život nebezpečné.
V čem je nebezpečí?
V konzumaci přemíry sladkostí, mléčných výrobků, světlého pečiva, nápojů sycených kysličníkem uhličitým, uzenin a masa, konzerv, soli, koření, alkoholu a cigaret. A nemluvě o tom, když se toto všechno zkombinuje k jednomu obědu! Dalším nebezpečím je pro vás konzumace horkých pokrmů. To totiž poškozuje sliznici a ničí trávicí enzymy. A pozor. Konzumace přemíry moučných výrobků, cukru a bílkovin může způsobit otravu organismu nebo i záněty očí. A samozřejmě se vyhněte přejídání.

Jak je to dobře?
Dobrou kombinací jsou bílkoviny se zeleninou, škroby se zeleninou a tuky se zeleninou. Ta totiž usnadňuje a zrychluje trávení jinak pomalých tuků a škrobů. Vhodné je použít k jednomu jídlu jeden druh bílkoviny. Zelenina může obsahovat i více druhů, není však dobré smíchat víc než čtyři druhy. A pozor. Nejen že se doporučuje jíst samostatně cukry. Ale také je dobré pít samostatně mléko. Stejné je to s ovocem. Nejzdravější je, když ho nekombinujete s žádnými jinými potravinami. Výjimkou je jiný druh ovoce se stejným stupněm kyselosti.Další zajímavostí je, že je vhodné pít nápoje dvacet minut před jídlem a ne během jídla.

Doporučené potraviny
Pokud chcete jíst opravdu zdravě, dietně a snad i chutně, doporučuje se pohanková kaše. Podporuje vstřebávání vitaminu C více než jiné obiloviny a je méně kalorická než jiné druhy kaše. Lehce stravitelné jsou i kaše kukuřičné a jahelné. Pro snížení cholesterolu v krvi se doporučují slunečnicová semínka nebo rýže s houbami nebo zeleninou. Ale pozor, houby mohou být těžké na žaludek, takže je lepší nedávat si je k večeři. Čerstvá slepičí vejce podporují růst vlasů, nehtů a správné fungování kůže. K zahození není ani starší žitný rohlík.Úplně čerstvý totiž provokuje vylučování škodlivých hlenů.

Rady nad zlato
o Nejlepší pro trávení je jídlo, které je složené jen z jedné potravinové skupiny
o Nejezte najednou více než čtyři druhy potravin z jedné skupiny
o Jídlo by mělo obsahovat jen jednu bílkovinnou složku
o Tuky zpomalují trávení, kombinujte je proto se zeleninou, která ho urychluje
o Mléčné výrobky konzumujte samostatně
o Ke všem těžce stravitelným pokrmům přidejte mletý kmín a majoránku, usnadňují trávení
o Koření používejte jen s mírou
o Pikantní pokrmy urychlují spalování, ale mohou způsobit pálení žáhy nebo jiné problémy
o Hmotnost jednoho jídla by neměla překročit 600 gramů, pak dochází k přejídání
o Jednou denně snězte čistě zeleninový pokrm
o Není vhodné jíst při rozčilení, únavě nebo cítíte-li nějakou bolest
o Ne všechny drahé potraviny jsou lepší než laciné
o Pijte bylinné čaje
o Ranní a večerní pití vody slouží k propláchnutí zažívacího traktu
o Nesmažte to, co jde uvařit, a nevařte to, co jde sníst syrové
o Poslední jídlo si dejte alespoň dvě hodiny před spánkem
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
heart