Jak se stravovat při práci na směny

12. dubna 2010 v 13:10 |  Hubnutí
Desynchronóza. Že jste o takové nemoci nikdy neslyšeli? O rozladěném rytmu biologických hodin třeba u lidí pracujících na směny ale určitě ano. A právě tento stav je dlouhodobě velmi nepříjemný a navíc neprospívá našemu zdraví. Přinášíme vám tipy, jak změny snášet.
Lidskou přirozeností je ve dne pracovat a v noci odpočívat. Člověk se v běžném životě řídí 24hodinovým rytmem, který je mu vrozený a je řízen tzv. biologickými hodinami. Proto není vůbec snadné přizpůsobit se práci na směny.
Při dlouhodobějších problémech s přizpůsobením se mohou dostavit třeba žaludeční problémy nebo nemoci oběhové soustavy.
Odborně se onemocnění, které vzniká jako důsledek dlouhodobé nezvládnuté práce na směny, jmenuje desynchronóza. 

Článek č. 2
Je to projev rozladění vrozených biorytmů a vyznačuje se zejména nervovou labilitou, zažívacími potížemi, poruchami spánku.
Směnný provoz každý prostě nesnese. Určité skupiny lidí, zejména s vážnými onemocněními, by měly volit jednosměnnou pracovní dobu zcela automaticky. Práce na směny je zcela nevhodná například pro diabetiky, osoby s poruchami spánku, lidi s trávicími potížemi. Aby se člověk dokázal převrácení biorytmu při práci na směny lépe přizpůsobit, měl by dodržovat několik zásad:
Jídlo
Jednou z hlavních podmínek je pravidelnost jídla. Žaludek pracuje ale nejvíc ve dne, takže člověk pracující přes noc by měl jíst spíše lehce, třeba různé saláty, netučná masa, mléčné výrobky, jogurty. Naposledy se najíst kolem čtvrté hodiny ranní, protože vydatná "snídaně" by mu mohla narušit
kvalitu spánku.
Společenský a rodinný život a relaxace
Směnný provoz má kromě zdravotního stavu vliv i na život společenský. Mladí lidé mohou mít kvůli nočnímu zaměstnání problémy navázat trvalejší vztah. Lidé pracující ve směnném provozu se se svými blízkými vidí často jen o víkendech a na dovolené. Řešením je co nejčastější relaxace při oblíbené činnosti, kulturní život, sport, odreagování se v přírodě, pěstování koníčků a samozřejmostí je zapojit do aktivit rodinu a její příslušníky. Cílem je co nejlépe odstranit stres po vyčerpávající noční práci.
Harmonogram
času - spánková hygiena a relaxace
Člověk pracující v noci by si měl vytvořit individuální harmonogram pro využití svého volného času hlavně s ohledem na spánek. Narušení rytmů - a tím pádem spánku - střídáním směn hodně poznamenává celkový spánkový rytmus. Problematická je možnost spánku ve dne, protože je nedostatek tmy a usnutí je velmi obtížné. Proto je vhodné rozdělit si spánek například na jednu část po směně a na druhou před ní.
Střídání a rotace směn
Vládnou velké rozpory v tom, jak často se směny mají střídat. V praxi nejběžnější a zavedené je střídání týdenní, někteří autoři doporučují jako vhodnější střídání obden nebo po 2-3 dnech. Existují i studie o vhodné rotaci směn: optimální se jeví sekvence noční - ranní - odpolední. Uvádí se, že tento způsob rotování směn zvyšuje produktivitu práce a snižuje i fluktuaci pracovníků.
Lékařská péče
Významnou roli hraje při střídavém provozu zdravotní stav. Pracovníci ve směnném provozu potřebují velmi kvalitní zdravotní péči závodního lékaře, kterou by jim zaměstnavatel měl poskytnout bez ohledu na denní dobu.
Práce na směny je velkým zásahem do organismu, na který se lidské tělo jen pomalu a obtížně adaptuje. Biorytmy máme totiž všichni nastaveny tak, abychom byli nejaktivnější přes den, k večeru odpočívali a v noci už jen spali. Pokud vaše povolání patří mezi některé z těch večerních či nočních, nedá se nic dělat - budete muset zatnout zuby a "přeučit" své tělo na nový režim ruku v ruce se zdravým jídelníčkem.

Nepravidelnost
Máte-li práci jen na noční, oplýváte oproti osobám s periodicky se střídajícím směnným provozem malou výhodou, neboť je zde alespoň nějaká pravidelnost. Pokud pracujete týden dopolední, týden odpolední a týden noční, budete to mít se zvládáním redukčního jídelníčku těžší kvůli neustálým změnám.

Jídelníček při noční směně
Každopádně i pro vás je alfou a omegou dietního snažení pravidelnost v jídle. Přes den jezte malé porce pravidelně co dvě až tři hodiny, poslední velké jídlo (večeři) si dopřejte mezi osmou a desátou večerní. Sáhněte po lehkém pokrmu, který vás na dlouho zasytí, jako třeba těstoviny s kuřecím masem nebo rizoto s mořskými plody. Následně po celou dobu noční směny zobejte malé kousky lehko stravitelných jídel po zhruba dvou hodinách. Bude vám stačit půlka celozrnného rohlíku se sýrem, zeleninový salát, hrst oříšků, co je libo.
K ránu si dopřejte ještě jogurt či kefírové mléko na správné zažívání. Nesnídejte, z práce běžte rovnou do postele pro zasloužený odpočinek. Jakékoliv větší množství jídla by se vám ihned uložilo v podobě nevzhledných špíčků.

Relaxace
Při směnném provozu je více než kdy jindy nutno dbát na odpočinek a relaxaci. Dopřejte si alespoň dvakrát týdně nějakou pohybovou aktivitu. Ve volných chvílích choďte na procházky či do sauny. Organismus nutně potřebuje uvést do rovnováhy, dopřejte mu to.

Při práci na směny (noční směny) nebo do pozdních nočních je nutné organismus zásobit množstvím energie, abychom udrželi duševní a fyzickou výkonnost.
Měli bychom volit jídla lehká, která příliš nezatěžuji: rizoto, těstoviny, malé množství zeleniny, trochu ovoce, obložené celozrné pečivo. Když už omáčku tak jedině dehydrovanou, připravenou z vody. Porce doporučuji v nočních hodinách zmenšit na 2/3 oproti bězné konzumaci přes den. Důležitý je také pravidelný přijem tekutin(neslazené či málo slazené). Snídani doporučuji alespoň 2 hodiny po probuzení a večeři nejpozději 3 hodiny před spaním. Chybou je najíst se po návratu z noční směny a jít spát. Organismus by měl odpočívat, což mu naplněný žaludek neumožňuje.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 cheap dresses under £10 cheap dresses under £10 | E-mail | Web | 16. ledna 2013 v 13:21 | Reagovat

Children tell in the highway what they hear by the fireside. - Portuguese Proverb
http://www.pathdress.net

2 white evening dresses white evening dresses | E-mail | Web | 17. ledna 2013 v 10:19 | Reagovat

I would like to many thanks for the work you have made in writing this post. I am hoping the same greatest work from you in the future as well. I loved your style I will join for your feed please keep posting! With regards, Brenna.
http://www.movedress.com/muslim-wedding-dress-wedding-dress-function-occasion.html

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
heart